Työyhteisön ja asiakastyön sovittelu
Autan tilanteissa, joissa osapuolten välistä ratkaisua on vaikea löytää
Työyhteisön ja asiakastyön sovittelu
...
Työyhteisön ja asiakastyön sovittelu on ratkaisukeskeinen ja dialoginen prosessi, jonka tavoitteena on ratkaista joko työyhteisön sisällä tai asiakastyössä esiin nousseita konflikteja ja riitatilanteita. Sovittelijana toimin puolueettomasti niin, että prosessissa jokainen tulee kuulluksi ja tilanteeseen saadaan ratkaisu.
Usein sovittelun kohteena on jokin selkeä tilanne, johon yhdessä haetaan kaikille osapuolille tyydyttävä ratkaisu yhden tapaamisistunnon aikana.
Joskus sovitteluun voi kuitenkin johtaa pitkään muhinut ja siten kärjistynyt tilanne, johon ratkaisua haetaan useamman tapaamisen aikana.
Tärkeintä prosessissa on saavuttaa työn- ja mielenrauha kaikille osapuolille.
Kokemusta hyvin haastavista tilanteista
Olen vuosien saatossa ollut mukana useissa tilanteissa, joissa tilanne tai asia on eri osapuolten välillä kärjistynyt niin pahaksi, että ratkaisun löytyminen ilman ulkopuolista ja puolueetonta ammattihenkilöä on ollut haastavaa. Etenkin lastensuojelun asiakastyöhön sekä työyhteisöjen haastaviin tilanteisiin olen ollut luomassa ratkaisuja.
Lähestymistapani on ratkaisukeskeinen ja dialoginen, jonka lisäksi pitkä kokemukseni sote-alan johtotehtävissä muodostavat näkemykseni pohjan. Tärkein tehtäväni on pitää huoli siitä, että tilanteen osapuolet tulevat jokainen kuulluksi ja huomioiduksi.